www.naimi.loxblog.com
ورزش بانوان در اهر  
قالب وبلاگ
نويسندگان
چت باکس


تاثير مفید ورزش
تاثير ورزش بر سطح كلسترول خون

تحقيقي كه اخيرا" در دانشگاه آلاباما، Birmingham انجام شده نشان داده است كه فعاليت هاي بدني طولاني مدت نسبت به فعاليت هاي ورزشي سخت و كوتاه مدت اثر بيشتري در كاهش سطح كلسترول خون دارند. اگر چربي خونتان بالا ست بايد بدانيد كه تنها استفاده از رژيم غذايي كم چربي نمي تواند شما را در كاهش سطح كلسترول خونتان ياري نمايد براي اين امر بايد ميزان كالري دريافتي خود را نيز كنترل نماييد. به عبارت ديگر رژيم غذايي تنها هنگامي مي تواند سطح كلسترول خون شما را تنظيم نمايد كه ميزان كالري دريافتي نيز تا حد نرمال تقليل يابد چربي هاي اشباع شده در گوشت و فرآورده هاي تهيه شده از شير كامل در بدن انسان تبديل به ماده اي به نام استن مي شوند. كبد از اين ماده براي ساختن كلسترول استفاده مي كند. در صورتي كه ميزان كالري كه شما مي سوزانيد بيش از آن حدي باشد كه وارد بدن شما شده است بدن از استن براي توليد انرژي و جبران اين كمبود استفاده مي كند. به عبارتي ديگر ورزش با افزايش مصرف كالري و استفاده از استن در توليد انرژي و جبران كمبود كالري، از تجمع اين ماده در بدن شما جلوگيري به عمل مي آورد. حال نكته مهم اين است، كدام ورزش براي شما مفيد تر خواهد بود. ورزشهاي سخت موجب بروز آسيب هاي عضلاني و به تبع آن دردها و كشيدگي ها و كوفتگي هاي ماهيچه اي مي شود. لذا انجام آن مي تواند موجب شود كه شما تا چند روز بعد از انجام يك تمرين نتوانيد تمرين ديگري را انجام دهيد در صورتي كه انجام فعاليت هاي سبك تر و طولاني مدت اين آسيب ها را وارد ننموده و به شما اجازه مي دهد تا با انجام يك فعاليت مستمر و همه روزه بدن خود را در كاهش سطح كلسترول خون ياري كنيد.



تاثير مثبت برخي ورزش ها بر رشد استخوان

ورزش هايي كه سبب وارد آوردن فشار به بدن مي شود، سبب افزايش قدرت استخوان ها و تاثير مثبت بر رشد و نمو استخوان ها مي شود. به گزارش پايگاه خبري يورك الرت در اينترنت ، ورزش هايي همچون پريدن و دويدن در دوران كودكي و بلوغ، بهتر از ورزش هايي مانند شنا و دوچرخه سواري بر استخوان ها تاثير مثبت مي گذارد. ورزش هايي مانند بلند كردن وزنه براي كودكان توصيه نمي شود زيرا بر مفاصل آنها تاثير منفي مي گذارد.



شنا در آب سرد

شنا درآ ب سرد و خنك با طراوت و شادابي بخشيدن به انسان موجب افزايش اشتها شده و ممكن است وزن انسان افزايش يابد. با شنا كردن در آب هاي سرد 44 درصد بيشتر از شنا كردن در آب گرم كالري مصرف مي شود. ورزش شنا ورزشي مناسب براي عموم و مبتلايان به بيماري هاي مفاصل است، اما زنان شناگر مانند زنان دوچرخه سوار و دونده وزنشان كم نمي شود.



ورزش در هر سني و هميشه

ورزش مستمر و روزانه حتي در سنين بالا، خطر ابتلا به ديابت و بيماري هاي قلبي و عروقي را كاهش مي دهد. محققان كانادايي با تحقيق روي افراد 55 تا 75 ساله در يافتند كساني كه ورزش مي كنند نسبت به اشخاص بي تحرك و پشت ميز نشين 3 و نيم درصد، وضع جسماني بهتري دارند. افزايش نارسايي هاي متا بوليك خطر ساز براي قلب و عروق در اشخاص پشت ميز نشين در مقايسه با گروهي كه فعاليت ورزشي داشتند به طور چشمگيري ديده شد. در اين بررسي علائم نارسايي هاي متا بوليك تنها در 11 درصد از بيماران با فعاليت ورزشي و 28 درصد از گروه هاي پشت ميز نشين ديده شد كه در ميان اين نارسايي هاي متا بوليك مجموعه اي از عوامل خطر ساز مانند فشار خون بالا، كلسترول بالا، قند خون بالا، چاقي و ساير عوامل به وجود آورنده بيماري هاي قلبي_عروقي وجود دارد. پژوهشگران معتقدند، ورزش براي سلامت حتي در سنين بالا موثر است .




توصيه ورزش به سالخوردگان

ورزش منظم و جدي مشكلات التهاب مفاصل سالخوردگان را كاهش مي دهد. پژوهشگران با بررسي 2 ساله بيش از 5700 سالخورده مبتلا به التهاب مفصل دريافتند مردان و زنان مسني كه به طور منظم ورزش مي كنند كمتر به ناراحتي و محدوديت حركتي ناشي ازاين بيماري دچار مي شوند . به همين علت پژوهشگران ورزش مستمر و سبك مانند پياده روي را براي سالخوردگان به ويژه كساني كه به التهاب مفاصل دچارند.



شنا مفيد است به خصوص...

برخلاف تصور عموم شنا كردن يك ورزش بالاتنه است . درشنا كردن ما ازعضلات كوچك بازوها بيشتر از عضلات بزرگ پاها استفاده مي كنيم . بزرگسالان بايد در روز دست كم 30 دقيقه ورزش هوازي ملايم ترجيحا" درهرروز هفته انجام دهند. كودكان دست كم به 60 دقيقه ورزش در روز نيازمند ند. شناكردن ميتواند يك فعاليت هوازي بسيار خوب باشد و چربي هاي بدن را بسوزاند. ورزش كردن درآب شيوه بسيار خوبي براي افرادي كه چاق باردار مسن يا مبتلايان به ورم مفاصل است . همچنين براي افرادي كه دردوره نقاهت از صدمات هستندروش مناسبي است . ورزش هاي آبي ميتواند به شكل همان فعايت هاي جسمي بر روي زمين انجام شود.ايمني يك عامل مهم در ورزش هاي آبي است . هرگز درآب هاي ناآشنا و بدون نظارت شنا نكنيد. بهتر است اقدامات پايه اي احياي قلب و ريه و فنون اوليه نجات غريق را هم بياموزيد. اگر شنا بلد نيستيد تنها وارد آب هاي كم عمق شويد. استخرهاي آب بايد پاك و بي خطر باشند . درهر دو استخرهاي خانگي وعمومي بايد ميزان كلرين اندازه گيري شود. درجه حرارت آب درحد مناسب براي فعاليت تنظيم شود. نهايتا" به ياد داشته باشيد كه آب نمي تواند پوست را از آفتاب سوختگي محافظت كند. هميشه هنگامي كه در فضاي آزاد شنا مي كنيد از كرم هاي ضد آفتاب استفاده كنيد.

تغذيه براي ورزش و تمرين

قبل از تمرين مصرف كربو هيدرات ضروري است يا چربي ؟

وقتي كه زمان غذا خوردن براي تمرين ورزشي فرا مي رسد توجه به چند نكته جهت برنامه ريزي غذايي ضروري به نظر مي رسد. كربوهيدرات، چربي و پروتئين همه در تهيه سوختي كه براي ماهيچه هاي فعال لازم است سهم دارند هر گرم كربوهيدرات و پروتئين 4كالري و هر گرم چربي 9 كالري را تامين نموده ، همه مواد غذايي به شكل آدنوزين تري فسفات ATP به انرژي تبديل مي شوند. كربوهيدرات سوخت اصلي غذايي است كه تمرينات متوسط نسبتا" شديد را سوخت رساني مي كند. در حالي كه چربي براي تمرين با شدت طولاني مدت، سوخت رساني مي كند. پروتئينها عموما" براي حمايت و ترميم بافتهاي بدن استفاده مي شوند و بطور معمول براي فعاليت توان عضلاني مورد استفاده قرار نمي گيرند.

زمان غذا خوردن به اندازه موادي كه مي خوريد داراي اهميت است :

بر اساس تعريف IDEA تغذيه خوب ، چيزي فراتر از مواردي است كه مصرف مي كنيد. زمان مصرف تغذيه نيز به همان اندازه مهم است . تحقيقات جديد نشان مي دهد كه آنچه ورزشكاران قبل از تمرين در طول تمرين و بعد از تمرين مي خورند تفاوت بارزي در اجراي تمرين و برگشت به حالت اوليه آنها به وجود مي آورد.



نكات جالب :

اطلاعات كليدي كه مابين كارشناسان اعضاي كميته و سخنرانان IDEA مشترك است عبارتند از :

- تركيبات مواد غذايي ايده آل كه در ساعات مطلوب مصرف مي شود ميزان اجراي فعاليت ورزشي و بازگشت به حال اوليه را افزايش مي دهد.

- تركيب كربو هيدرات ها و پروتئين ها در زمان مناسب سطح تمرين ورزشي را بهبود مي بخشد .

- تنظيم زمان مصرف مواد غذايي صرفا" به ورزشكاران اختصاص ندارد. اين تدابير مي تواند براي افراديكه روزانه ورزش مي كنند ، نيز مفيد باشد.

- افزايش ميزان دريافتي روزانه كلسيم در رژيم غذايي، يك روش جديد جهت مبارزه با بيماري همه گير چاقي است

 


موضوعات مرتبط: آموزش ، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 30 آذر 1392برچسب:تاثیرات مفید ورزش, ] [ 8:41 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

بارداری,اضافه وزن در بارداری,وزن مناسب خانم باردار

 

کمبود وزن خیلی کمتر مشاهده می‌شود ولی اگر ماده غذایی در بدن مادر به اندازه کافی وجود نداشته باشد انرژی و مواد معدنی‌ به جنین نمی‌رسد؛ بنابراین بهتر است در بارداری، خانمی وزنش پایین نباشد چون در این صورت اگر ذخایر قند مادر به اندازه کافی نباشد و به جنین هم منتقل نشود باعث کاهش رشد جنین‌می‌شود.
هم چاقی مادر بد است، هم لاغری او
کمبود وزن شدید می‌تواند روی رشد جنین اثر داشته باشد چون جنین تمام انرژی و مواد معدنی خودش را از طریق جفت با صرف انرژی مادر کسب می‌کند. ما به هیچ عنوان نمی‌خواهیم در بارداری خانمی وزنش کم شود. مثلا در کشورهای آفریقایی به دلیل سؤتغذیه و لاغری بیش از حد مادر، جنین هم دچار سوءتغذیه و کاهش رشد داخل رحمی می‌شود.
در افراد چاق هم برعکس است؛ به این ترتیب که چاقی می‌تواند با فشار خون بارداری یا با دیابت بارداری همراه باشد که هردوی اینها به طور مستقیم و غیرمستقیم روی جنین اثر می گذارد. چاقی می‌تواند باعث افزایش قند خون در مادر و افزایش نفوذناپذیری سلول‌ها نسبت به انسولین شود که در خون مادر افزایش قند اتفاق می‌افتد و به جنین منتقل می‌شود و ابعاد جنین رشد زیادی خواهد کرد و در هنگام زایمان دردسرساز خواهد بود. اگر چاقی همراه دیابت قبل از بارداری باشد متاسفانه ممکن است اختلال در عروق ایجاد شود و این اختلال عروق می‌تواند خونرسانی را کاهش دهد و باعث کاهش رشد داخل رحمی جنین شود.
از طرف دیگر چاقی می‌تواند همراه با افزایش فشار خون بارداری باشد. حتی جدا شدن جفت و مرگ داخل رحمی جنین هم ممكن است اتفاق بیفتد و در موارد بسیاری مشاهده می‌شود که مجبوریم جنین را به طور زودرس به دلیل اختلال خونرسانی که به علت فشارخون مادر ایجاد شده  است خارج کنیم که عوارض زایمان زودرس و مشکلات ریوی ممکن است گریبانگیر بچه شود. در كل در هر دو صورت (در صورت کاهش وزن و افزایش وزن شدید) ما مشکلاتی را هنگام بارداری خواهیم داشت.
سزارین خانم‌ها با وزن بالا
خانم‌های خیلی چاق اغلب بچه‌های درشتی دارند. قطر عرضی لگن سربسته 10 سانتی‌متر است. اگر بچه سرش بیشتر از 10 سانتی‌متر باشد یا دور شکمش بزرگ‌تر از دور سرش باشد در حد 15درصد یا سر اصلا پایین نمی‌آید یا ممکن است سر پایین بیاید و ما دچار گیر افتادن شانه‌ها که جزء خطرناک‌ترین عوارض بارداری است شویم. اگر خانم چاقی بچه‌اش بزرگ باشد مسلما سزارینش می‌کنیم ولی اگر بچه در حد نرمال باشد مسلما زایمان طبیعی برایش بهتر است. رژیم غذایی که کمتر از 1800 کالری در روز برای خانم‌های باردار باشد مناسب نیست؛ در این صورت باید قطع شود و به حد 2000 کالری برسد.
چند كیلو اضافه وزن در بارداری مناسب است؟
معمولا کسی که قبل از بارداری نتوانسته وزن خودش را در حد تعادل نگه دارد در بارداری هم خیلی وقت‌ها موفق به کنترل دقیق وزنش نمی‌شود. اضافه وزن معمول یک خانم در طول بارداری را 9 تا 12 کیلوگرم می‌دانیم اما مسلما برای کسی که چاق است خوب کمتر باید وزن بگیرد؛ حتی در حد 6، 7 کیلو و حتی گاهی آنهایی که وزن خیلی بالایی دارند، مثلا نزدیک 100 كیلوگرم، اصلا اگر وزن نگیرند هم مشکلی ایجاد نمی‌کند؛ برای اینکه به اندازه کافی ذخیره قند را درکبدشان دارند. فقط لازم است که مواد معدنی و ویتامین به اندازه کافی به آنها برسد. در کسانی که کمبود وزن دارند ترجیح  می‌دهیم حدود 12 تا 15 کیلوگرم افزایش وزن داشته باشند؛ در این صورت است که جنین می‌تواند انرژی لازم را از مادر بگیرد اما متاسفانه افزایش وزن های بسیار زیادی را در ایران می‌بینیم؛ مثلا مادری را شاهدیم كه در 20 هفته بارداری 20 کیلوگرم اضافه وزن پیدا كرده و این به دلیل فرهنگ اشتباه اطرافیان است که به مادر می‌گویند بخور، برای 2 نفر بخور؛ ولی فکر نمی‌کنند که کمیت مهم نیست و کیفیت مهم است.
اختلالات در باروری
درلاغری شدید زنان، میزانی از اختلالات در باروری مشاهده می‌شود اما کمتراست ولی در چاقی از هر جهت باعث کاهش باروری می‌شود؛ مثلا از یک جهت باعث بروز بیماری‌ای به اسم بیماری پلی‌کیستیک می‌شود که این بیماری پلی‌کیستیک از چند طریق مختلف منجر به نازایی می‌شود چون عدم تخمک‌گذاری را ایجاد می‌کند و دیده شده است در این افراد حتی نشستن جنین داخل رحم دچار مشکل است چون سطح هورمون مردانه در بدن اینها وجود دارد.
قرص  لاغری بخورند یا نه؟
اگر رژیم غذایی خانم‌های باردار درست باشد بیشتر قرص‌ها کمک می‌کند اما اگر قرص‌ها زیر نظر پزشک باشد و در مدت مناسب خانم‌ها وزن کم کنند و به طور شدید نباشد می‌تواند مفید باشد. متاسفانه قرص‌های گوناگونی در بازار است که مواد موجود در آنها اصلا مناسب حال هیچ کس نیست؛ اگر داروهای گیاهی باشد و مقداری باعث افزایش ترانزیت روده شده و طبق نظر پزشک باشد کمک‌کننده است.
کاهش وزن در کسانی که چاقی دارندحتی عدم تخمک‌گذاری‌شان را به تخمک‌گذاری مرتب و عدم باروری آنها را به باروری راحت تبدیل می‌کند.

منبع:.bartarinha.ir


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 30 آذر 1392برچسب:, ] [ 8:8 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

مجموعه: بارداری و زایمان

 

مناسب‌ترين ورزش‌هاي دوران بارداري

 

یك متخصص زنان و زايمان، انجام فعاليت‌هاي ورزشي در دوران بارداري را در كاهش استرس مؤثر دانست و اظهاركرد:

 

پياده‌روي و ورزش‌هاي آيروبيك مناسب‌ترين ورزش‌ها براي دوران بارداري بشمار مي‌آيند.

 

دكتر صديقه قندي ضمن بيان اين كه ورزش در دوران بارداري باعث بهبود احساسات مادر مي‌شود، اظهار كرد: كاهش يبوست، ‌افزايش حركات روده، كاهش درد در عضلات پشت باسن و پاها، جلوگيري از كشش و پارگي مفاصل، كاهش استرس و اضطراب، ‌خواب راحت، افزايش جريان خون در پوست، آمادگي براي زايمان، كاهش چربي‌هاي اضافه بدن در دوران بارداري از مزاياي ورزش در دوران بارداري است.

 

وي فشارخون القاء شده توسط حاملگي، انقباض‌هاي زودرس در طي حاملگي، خونريزي واژينال و پارگي زودرس پرده‌هاي جفتي را از جمله شرايط محدود كننده ورزش در دوران بارداري برشمرد.

 

اين متخصص زنان و زايمان بيان كرد:

 

در صورت بروز احساساتي از قبيل خستگي، سرگيجه، ‌تپش قلب، ‌كوتاه شدن تنفس و ايجاد درد در پشت يا لگن، مي‌بايست انجام فعاليت‌هاي ورزشي را متوقف كرد و توصيه مي‌شود تعداد ضربان قلب درحين انجام حركات ورزشي تا زير160 مرتبه در دقيقه حفظ گردد.

 

وي تصريح كرد:

 

از آنجايي كه افزايش درجه حرارت بدن به بيش از 39 درجه سانتيگراد مي‌تواند سبب مشكلاتي در رشد جنين شود نيز به ‌زنان باردار توصيه مي‌شود از انجام ورزش‌هاي شديد در روزهاي داغ به خصوص در سه ماه اول بارداري كه مي‌تواند منجر به نقايصي در تولد شود، اجتناب شود.

 

ایشان متذكر شد:

 

گاهاً با توجه به اين آب باعث مي‌شود تا افراد احساس خنك بودن كنند، ‌زنان باردار در هنگام انجام ورزش شنا از داغ شدن بدنشان غافل بمانند.

 

وي در خصوص مناسب‌ترين ورزش‌ در دوران بارداري، خاطرنشان كرد:

 

تركيبي از ورزش‌هاي آيروبيك، كششي و قابل انعطاف و همچنين پياده‌روي كه مي‌توانند هرهفته سه روز و در مسافت حدود يك مايل انجام گردد، براي دوران بارداري پيشنهاد مي‌گردد و توصيه مي‌شود از پرداختن به ورزش‌هاي پرجنب و جوش در اين ايام خودداري گردد.

 

اين متخصص زنان و زايمان در پايان اذعان داشت:

 

‌زنان باردار مي‌بايست از جستن و پريدن،‌ توپ بازي كردن، تغيير ناگهاني در وضعيت بدن و فعاليت‌هايي كه همراه با ريسك صدمه به شكم است، اجتناب كرده و در حين ورزش كردن در صورت مشاهده علائمي نظير خونريزي از واژينال، سرگيجه، ‌تنفس كوتاه غير معمول، درد در ناحيه سينه، نشت مايع از واژن و انقباضات رحم با پزشك خود مشورت كنند.

 

منبع:daneshju.ir


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 30 آذر 1392برچسب:, ] [ 7:53 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

این روز بزرگ را به تمامی کوهنوردان مخصوصا کوهنوردان بزرگوار شهرخودم اهر سرفراز تبریک عرض می نمایم .

عکس از صعود به آبشار لاتون به همراه گروه کوهنوردی داغ داش شهرستان اهر


موضوعات مرتبط: اخبار ، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 19 آذر 1392برچسب:, ] [ 9:14 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

صعود به قله سبلان بعنوان اولین بانوی اهر بهمراه دوستان

تقدیر در برنامه تجلیل از ورزشگاران نمونه شهرستان اهر


موضوعات مرتبط: اخبار ، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 16 آذر 1392برچسب:, ] [ 18:28 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

امروزه کوهنوردی و دیگر فعالیتهای ورزشی در ارتفاعات گسترش روزافزونی یافته است بشر با خستگی از زندگی صنعتی رویکردی دوباره به طبیعت دارد . در این میان پابه پای مردان ،زنان نیز به فعالیتهای ورزشی در ارتفاع می پردازند. کوهنوردی و سنگ نوردی و با درصد بالاتری، ترکینگ از فعالیتهای جذاب در بین اقشار مردم می باشد . تاکنون مطالعات و تحقیقات زیادی روی فعالیت های کوهنوردی و حضور زنان در ارتفاع انجام شده است.ولی با این وجود هنوز اطلاعات علمی دراین زمینه کافی نبوده و نیاز به پژوهش و تحقیقات بیشتری دارد.   مقاله حاضر به ورزش کوهنوردی و حضور در ارتفاع واثرات آن در زنان می پردازد. زنان در ارتفاع : در زمینه اثرات ورزش کوهنوردی در زنان در دو مقوله اصلی مطالعات بیشتر انجام گرفته است: 1-    الف - اثرات ورزش کوهنوردی وارتفاع درزنان 2-    ب – اثرات ورزش کوهنوردی وارتفاع در زنان باردار در بخش نخست،ابتدا به اثرات ورزش کوهنوردی در زنان می پردازیم: بر طبق مطالعات انجام گرفته بنظر نمی رسد اختلافی بین میزان شیوع بیماری حاد کوهستان در بین زنان و مردان وجود داشته باشد.بیماری حاد کوهستان یا بیماری حاد ارتفاع از بیماریهای اولیه حضور افراد در ارتفاع بالای 2500 متر می باشد که علائمی نظیر سردرد،تهوع،بی خوابی،بی اشتهایی ،خواب سبک،سرگیجه و... از علائم اولیه وشایع آن است.بهمان میزان که مردان در ارتفاع دچار بیماری حاد کوهستان می شوند،زنان نیز با همان میزان شیوع به بیماری حاد کوهستان مبتلا می گردند و اختلافی در این زمینه ثبت و یا گزارش نشده است. در زمینه شیوع بیماری ادم ریوی در زنان طی مطالعات انجام شده گزارشاتی مبنی بر شیوع بیشتر در مردان نسبت به زنان وجود دارد .بدین معنا که در شرایط یکسان ،زنان کمتر به بیماری ادم ریوی ناشی از حضور در ارتفاع و ورزش کوهنوردی مبتلا میشوند. ولی شیوع ادم محیطی در ارتفاع در زنان بیشتر از مردان گزارش شده است.ادم محیطی نیز از علائم شایع حضور و استقرار در ارتفاع بالای 2500 متر است. همچنین میزان شیوع ادم مغزی در زنان و مردان یکسان بوده و اختلافی در این بین وجود ندارد . در ارتفاع پایین و در سطح دریا میزان تهویه ریوی زنان بیشتر از مردان است و علت آن هم بواسطه اثرات هورمون پروژسترون (هورمون طبیعی جنسی زنانه که در دوره عادت و خونریزی ماهانه زنان افزایش می یابد ) در بانوان بوده ولی این اثر فیزیولوژیک و طبیعی تاثیری در میزان هم هوایی بانوان در ارتفاعات بالا و در ورزش کوهنوردی ندارد. اثرات ارتفاع در عادت ماهانه زنان :کوهنوردی وحضورزنان درارتفاع می تواند باعث توقف عادت ماهانه یا باعث طولانی شدن ویا کوتاه ترشدن مدت زمان خونریزی عادت ماهانه ویا نامنظم شدن آن گردد. سایر عوامل و فاکتورها نیز می توانند آثرات مضاعف و تشدید کننده ای درعادت ماهانه زنان در ارتفاع داشته باشند.این فاکتور ها بدین قرارند:جت لگ(اثرات مسافرت طولانی مدت از یک عرض و طول جغرافیایی به مکانی دورتر و بهم خوردن برنامه ساعت بیولوژیک امسان)،نوع و شدت فعالیت ورزشی و کوهنوردی و سختی برنامه، سرما، کاهش وزن بدنبال کوهنوردی طولانی مدت و ...   اثرات قرصهای ضدبارداری وداروهای پیشگیری کننده هورمونی: تا بحال دلیل ثابت شده ای بر اثرات قرصها وداروهای خوراکی و تزریقی ضد بارداری هورمونی بر پیشرفت ویا تاخیر در هم هوایی در ارتفاع دیده نشده است .ومشخص نیست که آیا داروهای ضد بارداری خوراکی و غیرخوراکی هم هوایی در ارتفاع را به تاخیر می اندازد و با باعث هم هوایی زودرس برای بانوان کوهنورد می شود. شواهدی دال بر اثر قرص های ضد بارداری خوراکی در افزایش خطر بروز لخته های خونی در مدت زمان فعالیت کوهنوردی در ارتفاع بالا وجود دارد (این اثر در مصرف هورمون پروژسترون بعنوان قرص ضد بارداری بتنهایی دیده نشده است).البته اثر فوق می تواند در افرادی که مبتلا به پلی سایتمی یا افزایش غلظت خون می باشند تشدید یابد.(کوهنوردان بطور فیزیولوژیک در اثر حضور در ارتفاع و بسته به میزان فعالیت و تمرینات در ارتفاع بلند دچار پلی سایتمی فیزیو لوژیک یا پرخونی طبیعی نسبت به دیگر ورزشکاران هستند). همچنین سرما ، کم آبی وبی آبی(که از عوارض شایع ورزش کوهنوردی چه در تابستان و چه در زمستان می باشد)می تواند خطر بروز لخته های خونی را بیشتر کند.البته گزارشات نادری در این زمینه وجود دارد(بروز این مشکل برای یکی از کوهنوردان ایرانی در ارتفاعات 6800 متری اورست گزارش رسمی گردیده است). امروزه خطر کمتری در استفاده از قرصهای ضد بارداری نسل دوم(در مقابل نسل های اول وسوم قرصهای ضدبارداری خوراکی)برای بانوان در ارتفاع پیشنهاد می شود.اما با این وجود برای مصرف قرصهای با دوز پایین هورمونی دو خطر دیگر شناخته شده است: الف - ممکن است رعایت زمانبندی دقیق و مصرف آن در ساعت معینی از روز در طول مدت زمان طولانی کوهنوردی مشکل باشد و کارایی آنرا به مخاطره اندازد. ب - ممکن است اثر داروهای ضدبارداری نسل دوم در طول 7 روز بعد از استفاده همزمان از آنتی بیوتیکها خصوصا در مصرف پنی سیلین و تتراسیکلین کمتر باشد.   درزمانی که نیاز به جلوگیری از خونریزی ماهیانه در طول برنامه کوهنوردی داریم(بدلیل عوارض ناخوشایند وتاحدودی شایع در خونریزی دردناک بانوان و دیسمنوره)استفاده از قرصهای ضدبارداری خوراکی ویا ترکیبات تزریقی پروژسترون می تواند موثر باشد(آمپول مدروکسی پروژسترون) که باعث می شود عادت ماهانه را بمدت چندین ماه به تاخیر اندازد.(ولی باز می تواند باعث بروز لک بینی در سه ماه اول مصرف دارو نیز شود).   کمبود آهن: کمبود آهن خفیف و متوسط (که از علل شایع کم خونی در زنان است)می تواند هم هوایی در ارتفاع بسیار بالا(و نه در ارتفاعات پایین تر)را به تاخیر اندازد.انجام آزمایش واندازه گیری مقدار فریتین سرم میتواند در تشخیص و پیشگیری از عوارض کمبود آهن کمک کننده باشد. که در این موارد لزوم استفاده از مکملهای خوراکی (آهن و اسیدفولیک خوراکی)جهت درمان فرد ضروری بنظر می رسد.


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ شنبه 16 آذر 1392برچسب:, ] [ 18:21 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

بر اساس دستور العمل مرکز بین المللی پیشگیری و کنترل بیماری ها، همه افراد بزرگسال باید حداقل 2.5 ساعت در هفته ورزش و فعالیت فیزیکی داشته باشند. اما اغلب افراد به ویژه زنان از ورزش کردن سرباز می زنند.

 

عدم تحرک و فعالیت فیزیکی خطر ابتلا به مرگ زودرس، سکته مغزی، افسردگی، بیماری های قلبی، دیابت نوع دو و برخی سرطان ها را در بزرگسالان افزایش می دهد.

در برخی مطالعات مشاهده شده است که ورزش، خطر سرطان سینه را در زنان کاهش می دهد. بر اساس این تحقیقات ورزش در پیشگیری از سرطان سینه، به دو دلیل حائز اهمیت است. یکی اثرات فیزیکی مستقیم آن درپیشگیری از این بیماریست و دیگری اثر غیر مستقیم آن از طریق پیشگیری از افزایش وزن به ویژه در زنان یائسه است. افزایش وزن و ابتلا به چاقی یک عامل خطر در ابتلا به انواع سرطان ها می باشد. 

بعد از یائسگی، فرم بدن زنان به دلیل عدم ترشح هورمون استروژن دستخوش تغییر می شود. 
به جز در کسانی که ورزش می کنند و مراقب رژیم غذایی خود هستند، در سایر زنان یائسه، چاقی به صورت چاقی شکمی  (سیبی شکل) خواهد بود. چاقی سیبی شکل (مدل چاقی مردانه)  در مقایسه با چاقی گلابی شکل (مدل چاقی زنانه) خطرناک تر است.

محققان توصیه می کنند زنان در سنین قبل از یائسگی و پس از آن به طور منظم و حداقل 3 تا 4 روز در هفته ورزش کنند. 

یکی از معضلات دیگر زنان در دوران یائسگی کاهش توده استخوانی و افزایش خطر ابتلا به پوکی استخوان است، که ورزش احتمال این خطر را نیز کاهش داده و موجب حفظ توده استخوانی می شود.

 


موضوعات مرتبط: ورزش و سلامت


موضوعات مرتبط: مقاله ها ، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 12 آذر 1392برچسب:اهمیت ورزش زنان , ] [ 22:20 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

ازاین روز در این وب به مسایل ورزشی و فعالیتهای دلاوران و ورزشکاران شهر عزیزمان اهر می پردازیم و امید واریم با دعای خیر خودتان ما را یاری نمائید .


موضوعات مرتبط: اخبار ، ،
برچسب‌ها:
[ سه شنبه 12 آذر 1392برچسب:, ] [ 21:54 ] [ خانم رقیه نعیمی ]

صفحه قبل 1 ... 8 9 10 11 12 ... 13 صفحه بعد

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

ما در این وب به مطالب ورزشی خصوصا ورزش بانوان شهرستان اهر می پردازیم انشاءالله
آرشيو مطالب
مرداد 1394
تير 1394 خرداد 1394 ارديبهشت 1394 فروردين 1394 اسفند 1393 بهمن 1393 دی 1393 آذر 1393 آبان 1393 مهر 1393 شهريور 1393 مرداد 1393 تير 1393 خرداد 1393 ارديبهشت 1393 فروردين 1393 اسفند 1392 بهمن 1392 دی 1392 آذر 1392
امکانات وب

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 46
بازدید دیروز : 10
بازدید هفته : 59
بازدید ماه : 124
بازدید کل : 94249
تعداد مطالب : 129
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1